יום חמישי, 25 בפברואר 2016

להושיט את היד וללחוץ

פורסם בהארץ ב-25.2.2016


צילום: עינת קדם


נגישות היא לא רק משטח ישר

מעליות בקניון גבעתיים בצילום מ-2016. שתי מעליות סגורות בצד ימין ובצד שמאל. באמצע יש לחצנים להזמנת המעלית. הלחצנים להזמנת המעלית ממוקמים ממש גבוה, ומתחתם פח אשפה גבוה. לנכה בכיסא גלגלים אין סיכוי להגיע ללחצנים (צילום: עינת קדם)
2016: מעליות בקניון גבעתיים. הלחצנים להזמנת המעלית ממוקמים ממש גבוה, ומתחתם פח אשפה גבוה. לנכה בכיסא גלגלים אין סיכוי להגיע ללחצנים (צילום: עינת קדם, 2016)

סניף בנק ברמת גן בצילום מ-2016. שתי דלתות זכוכית כבדות וגבוהות סגורות עם ידיות ארוכות לאורכן. אני צריכה לחכות שמישהו יצא או ייכנס והדלת תיפתח. בדלת נכתב "סניף נגיש". (צילום: עינת קדם)

2016: סניף בנק ברמת גן. שתי דלתות זכוכית כבדות וגבוהות סגורות עם ידיות ארוכות לאורכן. אני צריכה לחכות שמישהו יצא או ייכנס והדלת תיפתח. בדלת נכתב "סניף נגיש". (צילום: עינת קדם, 2016)



2016: צילום בתוך סניף הבנק הנ"ל. העמדה להוצאת מספר גבוהה ולא נגישה לנכים בכיסא גלגלים ובייחוד למי שיש לו מגבלה גם בידיים. זה בסדר בתנאי שיש תמיד איש שירות במקום (צילום: עינת קדם, 2016)


2016: צילום בתוך סניף הבנק הנ"ל. דלפקי השירות גבוהים ולא נגישים לנכה בכיסא גלגלים, ואין עמדה נגישה מיוחדת.  (צילום: עינת קדם, 2016)

2016: סניף דואר בביאליק ברמת גן: העמדה לכתיבה ואשנבי הפקידים גבוהים ואינם נגישים לנכה בכיסא גלגלים (צילום: עינת קדם, 2016)
מאי 2022: אותו סניף דואר ברמת גן: יש עמדה נמוכה מונגשת לכתיבה (צילום: עינת קדם, 2022)

2016: סניף דואר ברמת גן: העמדה למספרים גבוהה מאוד ולא נגישה לנכים בכיסא גלגלים.זה בסדר בתנאי שיש תמיד איש שירות במקום שיוציא מספר (צילום: עינת קדם, 2016) 


אוק' 2014: מתוך "חומה בצורה": דלפק שירות הלקוחות בסופר של רמי לוי בבני ברק גבוה מאוד. ממש לא נעים. (צילום: עינת קדם, אוק' 2014)

בית המרקחת בקופת חולים מכבי בביאליק רמת גן. יש מעלון שמופעל על ידי עובדי בית המרקחת, ולחצן שנועד לקרוא למישהו משם. הלחצן גבוה מאוד ואי אפשר להגיע אליו (צילום: עינת קדם)

לאחרונה הם הורידו את הלחצן. כעת הלחצן נמוך יותר, אבל עדיין גבוה לנכה בכיסא גלגלים שלא יכול להרים את ידו למעלה. בעיה נוספת שלא מאפשרת להשתמש בלחצן היא מיקומו קרוב למדרגות. כשמנסים להתקרב אליו, גלגלי הכיסא נעצרים במדרגות. הסבתי את תשומת לבם של הרוקחים לכך. (צילום: עינת קדם)

עמדת תשלום בחניון הארד. נכים פטורים מתשלום בחניוני אחוזות חוף. הצילום נועד להמחיש את גובה העמדות בחניונים שבהם נכים נדרשים לשלם. (צילום: עינת קדם, 2016)

חניון הארד, אחוזות החוף (צילום: עינת קדם, 2016) 

חניון הארד, אחוזות החוף (צילום: עינת קדם, 2016)

הפוסט מופיע בספרי "להניח את הרגליים על הרגליות". הספר בתהליכי הפקה.

כריכת הספר "להניח את הרגליים על הרגליות" מאת עינת קדם. צילום של חורבה ישנה מאוד, נטושה, העומדת ריקה בשטח עם דשא ירוק ועצים ירוקים רבים מאחור. בחזית המבנה שתי דלתות. בצד ימין דלת מברזל. בחלקה העליון סורגים, מבעד לסורגים נראים חלקים מהעצים כיוון שאין קיר אחורי במבנה. בצד שמאל בחזית אין דלת, רק פתח, ובחלקו העליון של הפתח סורגים מברזל הזהים לסורגים בצד ימין. הסורגים פתוחים הצידה כמו חלון. מבעד לפתח נראים בבירור העצים מאחורי הבית.



1  איילת  19:57 27.02.2016
אין קצת התמקדות מוגזמת בתשתיות?
לדוגמא, בשביל להגיע לעמדת התשלום אפשר להשתמש באביזר כלשהו. יותר פשוט להגדיל את היכולות של הנכה מאשר להתאים את כל התשתיות.

12:30 28.02.2016איילת
לא מוגזם. בארץ אין תשתית לנכים. בבקשה להמשיך עם כתבות חשובות אלו.

רן לוי
12:47 28.02.2016איילת
 @איילת@ ממש לא. צריך להתאים את כל התשתיות.
נכה הוא אזרח שזכאי לכל הזכויות שאזרח רגיל זכאי להן ויותר - בשל הנכות שלו, גם כך החיים שלו מורכבים יותר מאלה של אדם שאינו נכה ואת המורכבות הזו צריך לפשט ככל הניתן - גם אם מדובר בימינו בהתאמת התשתיות . יכול להיות שבעתיד נכה בידיו יוכל להפעיל כל כפתור מבלי ללחוץ עליו פיזית. אבל מכיוון שבינתיים אין פתרון כזה בכל מקום יש לפשט את כל הדברים כדי שיתאימו לשימוש של נכים, באותה רמת פונקציונאליות או הנאה שהם מותאמים לשימוש של אדם שאינו נכה. זהו הפירוש המלא למילה נגישות והנגשה. אלא שבישראל עושים את הכל רק כדי לצאת ידי חובה. כל בניין וכל עסק ציבורי או פרטי צריך להעסיק יועץ נגישות, כמו שמעסיקים עורך דין, רואה חשבון. חברת נקיון. שירותי שמירה. ואני ממש לא יועץ נגישות - כך שהמלצתי איננה כלכלית. היא חברתית בלבד.

2 ההררי 13:08 28.02.2016
קחי מקל
בלי צחוק - מקל באורך חצי מטר בערך יאפשר לך ללחוץ על הכפתורים של המעלית או בכניסה לחניון

עינת קדם  13:33 28.02.2016ההררי
@ההררי@ זה אחלה רעיון, אבל אז...
"סליחה, יש לי מאחור מקל. אתה מוכן להוציא לי אותו?" :)

אני לא נכה
12:56 29.02.2016ההררי
@ההררי@
אבל אילו היה לי מקל הייתי משתמשת בו קודם כל כדי לחבוט בך

3 שוק הכרמל 13:09 28.02.2016
 הבעיה שכל ערס יכול לשלם 5000 ש"ח ולקבל תעודת נכה
ואז הם חונים אפוא שבא להם. אין אמון ואין כבוד עקב תופעות של זכויות מדומות.

4 עמנואל 13:49 28.02.2016
נגישות
פוסט נורא חשוב כי זו מחלה ממארת נושא הנגישות, מלווה בחוסר מודעות לעניין. כבר לא הולך לסרט שנים, כיון שזה מביש לשבת בשורה ראשונה בצד; בהרבה מקומות ציבוריים יש שרותי נכים אבל הם נעולים "המפתחות אצל הג'ינג'י"; יש מעלית אבל יש רק 2 מדרגות אליה וכו'. מי שיש לו רכב לנהיגה עצמית עושה חשבון אם כדאי לו לצאת מהבית בלי מלווה. לצערי בדרך כלל התשובה שלילית.

5 OK 16:59 28.02.2016
זה לא חייב להיות כך
הנה ממש אתמול. נכנסתי לאוטובוס. הנהג הבחין בגברת בכסא גלגלים משוכלל מחכה בתחנה ויצא מיד כדי לפתוח את המתקן שליד הדלת האחורית. התשלום, היא התעקשה להיות עצמאית, ארך מעט זמן, איש לא רטן למרות שאחרנו את הרכבת, לא אסון, תגיע עוד אחת. בתחנה בה הגברת לחצה על הכפתור שמודיע שעל הנהג לעצור הנהג שוב יצא והניח את הפלטפורמה והכל התנהל בשקט ובסבלנות למרות הקור והשלג. זה כמובן לא קרה בישראל. הנכים היום ניידים יותר, יוצאים לעבודה ולבילויים ומשתלבים בחברה וכולם מפרגנים להם. איש לא יגזול חנייה של נכה אפילו לא לרגע. מתי זה יקרה בישראל?

6 יורם 18:08 28.02.2016
תנאי יסוד לכל הנגשה: תקשורת
אם לא שואלים את מושאי ההנגשה מה יעזור להם התוצאה תהיה לא יותר מכפתורים יפים שנדלקים כשלוחצים עליהם. זו לא נגישות. אין ולא היתה מעולם נגישות במעמד צד אחד. הגישה הישראלית לנגישות היא פטרנליסטית להחריד בהוויתה. המחשבה אצל חלק גדול מהציבור היא "אנחנו עושים להם טובה". גישה מועילה יותר תראה את האדם עם מגבלה כשותף שווה בחברה שמאפשרת לו בתורה להשתמש במשאביה. מתוך גישה כזו יכול להתנהל מו"מ פתוח וכן על צרכים ואפשרויות.

7 נכה צה"ל
20:38 28.02.2016
תודה על הכתבה..צודקת ב100%
אנשים בלי מוגבלויות לא מבינים ומעולם לא יבינו את בעיות הנכים.נ ק ו ד ה

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.